Trevliga festtal hör bröllop till. Många människor känner dock viss vånda inför att hålla tal på fester. Med rätt kunskaper kan det vara både lätt och roligt att hålla tal. För att ett festtal ska bli riktigt bra är det viktigt att börja förberedelserna i god tid. Winston Churchill sade en gång: ”Det finns inte mycket som kräver så noggranna förberedelser som ett improviserat tal.”
Värme och uppskattning
Planera innehållet med omsorg. Innehållet i ett bröllopstal ska präglas av kärlek och vänskap, oavsett vad man tycker om exempelvis den nyblivna svärsonen eller svärdottern. Talet ska från början till slut genomsyras av ett positivt, vänligt och trevligt innehåll. Ett bröllopstal ska aldrig innehålla några stämningssänkande elakheter eller pinsamma skämt. Sådana talare är ute på en mycket hal och bräcklig is. Elakheter och tarvligheter i ett festtal kännetecknar varken stil eller hyfs hos talaren. Dessutom lär tarvligheterna knappast uppskattas av den eller dem som berörs, även om personen eller personerna ler eller skrattar med för att hålla god min, vilket ingen ska behöva göra på ett bröllop. Personer som roas av att dela ut tarvligheter på ett bröllop bör anamma en gammal men enkel regel, tig och sitt ned.
Öva, öva, öva
Öva framför spegeln och inför andra personer. Winston Churchill som gått till historien som en mästerlig talare övade både inför spegeln och inför tjänstefolket. Om du har möjlighet, öva gärna även på det ställe där talet ska hållas. Öva många gånger. Ett viktigt tal bör du börja öva på ett antal dagar innan talet ska hållas. Då hinner både det medvetna och undermedvetna att förbättra detaljerna samtidigt som du själv kommer att känna dig säkrare, vilket motverkar nervositet.
Fatta dig kort
På en tillställning där det hålls flera tal bör du utgå från en bra regel om att ett festtal ska vara max tre minuter. En duktig talare hinner säga både det bästa och mest relevanta på tre minuter.
Anmäl ditt intresse
När du ska hålla tal på ett bröllop, tänk på att anmäla talet till skålmästaren i god tid före bröllopet, om skålmästare (toastmaster, toastmadame eller toastmistress) används vid tillställningen, vilket är vanligt särskilt på större bröllop.
———————
Svenska Retoriksällskapet håller kurser och utbildningar inom retorik och presentationsteknik. På deras hemsida finns också många enkla och användbara tips om konsten att hålla tal. De tipsar om detaljer som är viktiga när man ska planera och framföra tal i olika sammanhang. På deras hemsida finns fler praktiska råd för dig som planerar att hålla tal på bröllop eller andra tillställningar, middagar och fester.